Ek Balam & Rio Lagartos - Reisverslag uit Río Lagartos, Mexico van Manou Geys - WaarBenJij.nu Ek Balam & Rio Lagartos - Reisverslag uit Río Lagartos, Mexico van Manou Geys - WaarBenJij.nu

Ek Balam & Rio Lagartos

Door: Manou Geys

Blijf op de hoogte en volg Manou

07 Maart 2017 | Mexico, Río Lagartos

Samen met nog anderen van de school vertrokken we met een minibusje naar Ek Balam en Rio Lagartos. Alvorens we naar Ek Balam gingen stopten we eerst in een klein stadje met alleen maar lokale bevolking om er eens rond te kijken. Het was er maar pover maar heel zeker ook interessant. In dit stadje maken ze super veel hangmatten en is het hun grootste inkomst. Hierna vertrokken we naar Ek Balam, een Yucatec-Maya archeologische plaats met vele goed bewaarde ruïnes van het Maya-rijk. Omdat deze plaats niet aan zee ligt was het er niet normaal warm en dan nog maar te denken dat het hier het winterseizoen is... Buiten dit genoot ik zeker wel van de prachtige ruïnes. Na alles hier gezien te hebben was het tijd voor de laatste plaats om naar toe te gaan. Rio Lagartos, een prachtige jungle-achtige rivier met beeldschone vogels, angstaanjagende krokodillen en roze vijvers met flamingo's. Na een overheerlijke verse vis op Mexicaanse wijze in een restaurantje aan de haven vertrokken we met de boot op de rivier langs prachtige uitzichten en wildlife. Hier heb ik dan ook mijn eerste krokodil gezien in het wild, wat een magnifieke beesten zeg! De bootrit was heel aangenaam en uiteindelijk kwamen we aan de roze vijvers met flamingo's. Overal prachtige roze flamingo's waarvan sommige super elegant laag over het water vliegen en de rest rustig op hun ééne pootje staan. Heel onverwacht mochten we uit de boot gaan en zwemmen in deze roze vijvers. Het water zit vol met zout en mineralen net zoals de dode zee en je blijft er dan ook in drijven. Het is dan ook niet goed om er voor een lange tijd in te blijven maar 10 minuutjes zouden wonderen doen. Heel ironisch was ook het waarschuwingsbord naast ons waar op stond: 'waarschuwing, hier niet passeren, gevaarlijk'. Maar daar zeggen we op wat iedereen hier in Mexico zegt: 'No pasa nada' ... Als laatste begaven we ons naar een wit kleistrand waar de gids ons een kleibad ging geven. Dit ook zou wonderen doen voor je huid en is een oud-ritueel van de Maya's. Super grappig en super leuk!